رقابت ۶۴ فرهنگی در سومین دوره مسابقات آزمایشگاهی دبیران علوم تجربی سراسر کشور در شیراز

رقابت ۶۴ فرهنگی در سومین دوره مسابقات آزمایشگاهی دبیران علوم تجربی سراسر کشور در شیراز

مدیر کل آموزش دوره اول متوسطه وزارت آموزش و پرورش از رقابت ۶۴ فرهنگی در سومین دوره مسابقات آزمایشگاهی دبیران علوم تجربی سراسر کشور در شیراز خبر داد. به گزارش مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، مرضیه مسگرزاده در حاشیه برگزاری سومین دوره مسابقات آزمایشگاهی دبیران علوم تجربی سراسر کشور در شیراز گفت: در این مسابقات 428 تیم دو نفره از سراسر کشور در طی سال گذشته با هم به رقابت پرداخته و دبیران برجسته علوم تجربی وارد این عرصه شده اند.مدیر کل آموزش دوره اول متوسطه وزارت آموزش و پرورش با اشاره به این که این مسابقات از 3 سال قبل آغاز به کار کرده، گفت: این مسابقات از همان آغاز دستاوردهای بسیاری داشته و در این دوره نیز شاهد رویکردهای جدیدی هستیم که در فرآیند اجرای جشنواره و مسابقات مربوط به دبیران دوره متوسطه اول بوده است.مسگرزاده گفت: این مسابقات در سال های گذشته در بستر دبیرخانه علوم تجربی مستقر در استان قم برگزار می گردید ولی با توجه به ظرفیت استان فارس به ویژه در درس علوم تجربی به استان فارس منتقل گردید و با میزبانی اداره کل آموزش وپرورش فارس و با مدیریت دبیرخانه کیفیت بخشی به آموزش درس علوم تجربی در حال برگزاری است.مدیر کل آموزش دوره اول متوسطه وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: در فرآیند داوری ها از هر یک از استان ها یک تیم یعنی 32 تیم شامل 64 نفر از دبیران با هم به مرحله کشوری راه پیدا کرده اند و از روز گذشته پس از برگزاری آیین افتتاحیه وارد رقابت ها شده اند.مسگرزاده گفت: با توجه به استمرار شیوع کرونا ویروس و عدم امکان برگزاری به صورت حضوری این مسابقات در بستر فضای مجازی به گونه ای طراحی شده است که بدون ورود هرگونه خدشه و  اختلالی فعالیت عملی و آزمایشگاهی دبیران به عرصه رقابت گذاشته شود.وی افزود: این رقابت ها در سه محور زیست شناسی، فیزیک و شیمی برگزار گردیده و توسط داوران مورد ارزیابی و رتبه بندی قرار می گیرند.مدیر کل آموزش دوره اول متوسطه وزارت آموزش و پرورش ضرورت آمیخته شدن تدریس علوم تجربی را با فعالیت های آزمایشگاهی بسیار حائز اهمیت دانست و گفت: آموزش درس علوم تجربی برای دانش آموزان باید با محوریت فعالیت های آزمایشگاهی تحقق یابد چرا که فقدان این فعالیت ها می تواند بخش عمده ایی از اهداف مورد نظر را دچار اختلال کند.مسگرزاده گفت: مهمترین هدف از برگزاری این رقابت ها تقویت شایستگی های معلمان در زمینه انجام آزمایش های مندرج در کتاب درسی دانش آموزان است تا بتوانند با فرصت سازی و ایجاد موقعیت های آموزشی به شکل عملی برای دانش آموزان تحقق اهداف کتاب درسی را فراهم کنند و انگیزه دانش آموزان را در زمینه فعالیت های آموزشی بالا برند.وی با بیان این که شرایط کرونا آموزش را در تمام جهان تحت تاثیر قرار داده است، گفت: این مسئله خود در انجام فعالیت های آزمایشگاهی، ملی و کارگاهی به شدت بارز است و یکی از مهمترین ویژگی های فعالیت های عملی و آزمایشگاهی برگزاری حضوری این آموزش هاست.مسگرزاده شرایط کرونا را فرصتی برای بهره گیری از ظرفیت های فضای مجازی دانست و گفت: در این مسابقات سعی کردیم با برگزاری در فضای مجازی این مسابقات دچار اختلال نشود و با برنامه ریزی مدرسه و پشتیبانی به لحاظ فضاسازی برای آزمایشگاه و کارگاه این فعالیت ها ادامه یابد و کاستی ها جبران شود و در دوران پساکرونا نیز از این بسترفضای مجازی استفاده شود.وی به دبیران حوزه علوم تجربی سفارش کرد: از آنجا که سه حوزه تربیت و یادگیری علوم تجربی کار و فن آوری ، فرهنگ و هنر آمیخته با فعالیت های عملی است اگر معلمی که در این رشته فعالیت می کند  نتواند تلفیق آموزش نظری و عملی را داشته باشد قطعا در تحقق اهداف مورد نظر موفق نخواهد بود و لذا از دبیران خواستارم در این حوزه تربیتی یادگیری ورود کنند.مدیر کل آموزش دوره اول متوسطه وزارت آموزش و پرورش گفت: این مسابقات در سه ایستگاه فیزیک، زیست شناسی و شیمی برگزار می گردد که در هر ایستگاه دو داور کشوری با قابلیت و سرآمدی بالا،دو ناظر و مسئول فنی از دبیرخانه و یک ناظر از حوزه آموزش و پرورش مربوطه به عنوان عوامل اجرایی و گردانندگان اصلی حضور دارند.

سند تحول بنیادین